Vad är SDT - Självbestämmandeteorin?
Självbestämmandeteorin (Self-Determination Theory, SDT) är en psykologisk teori som fokuserar på motivation och personlig utveckling. Den introducerades och utvecklades av forskarna Edward L. Deci och Richard M. Ryan på 1980-talet. Idag är det tusentals forskare inom området. Teorin bygger på antagandet att människor har tre grundläggande psykologiska behov: autonomi (självbestämmande), kompetens och tillhörighet. Dessa behov är universella och spelar en avgörande roll för vår motivation, välbefinnande och psykologisk tillväxt och välmående.
Självbestämmandeteorin är en av de mest inflytelserika motivationsteorierna och har bred tillämpning inom flera områden av det dagliga livet. Genom att förstå vikten av självbestämmande, kompetens och sammanhang kan individer och organisationer skapa miljöer som främjar inre motivation, ökat engagemang och högre välbefinnande. Edward L. Deci och Richard M. Ryan har genom sin forskning lagt grunden för vår moderna förståelse av motivation och psykologisk utveckling.
Självbestämmandeteorin undersöker hur olika former av motivation påverkar människors beteenden och prestationer. Den skiljer mellan inre och yttre motivation:
- Inre motivation: Handlar om att göra något för att det är intressant eller njutbart i sig självt. Exempelvis läser en person en bok för att hen finner den spännande, åker skidor för att det är roligt eller sjunger för glädjen i att sjunga. Beteendet är motiverande i sig själv.
- Yttre motivation: Handlar om att utföra en aktivitet för att uppnå en belöning eller undvika en bestraffning. Exempelvis tränar en person för att förbättra sitt utseende eller få beröm, utför en arbetsuppgift för att få högre lön eller studerar för att föräldrarna ska vara nöjda med betygen.
Teorin beskriver en kontinuitet mellan olika typer av motivation. Dessa sträcker sig från amotivation (avsaknad av motivation) till fullständigt integrerad motivation, autonom motivation, där individer helt och hållet identifierar sig med sina handlingar och ser dem som en del av sin identitet.
De tre psykologiska behoven
Enligt Deci och Ryan behöver människor tillfredsställa tre grundläggande psykologiska behov för att utveckla en hållbar och hälsosam motivation:
- Självbestämmande, Autonomi – Känslan av att ha kontroll över sina handlingar och att ens beteenden är självvalda snarare än påtvingade. Exempel: En student som får välja sitt eget ämne för ett projekt känner sig mer motiverad än om ämnet är förutbestämt.
- Kompetens – Känslan av att vara skicklig och kunna bemästra utmaningar. Exempel: En idrottare som får positiv feedback känner sig mer motiverad att fortsätta träna. Även att känna att man har tid och resurser att använda sina kunskaper skapar en starkare känsla av kompetens.
- Sammanhang, Tillhörighet – Känslan av att vara en del av en social gemenskap och ha relationer där man känner sig accepterad och uppskattad. Exempel: En anställd som känner att den har stöd av sina kollegor trivs bättre på sin arbetsplats. Men också att förstå att man är en del av den stora helheten, tillexempel att inom äldreomsorgen är man en del av hela välfärdssamhället och äldres rätt till ett värdigt liv.
Forskare bakom SDT, Självbestämmandeteorin
De två mest framstående forskarna bakom SDT är:
- Edward L. Deci – Professor i psykologi vid University of Rochester och en av grundarna av teorin. Hans forskning fokuserar på motivation och de psykologiska mekanismer som ligger bakom autonomt beteende.
- Richard M. Ryan – Också professor i psykologi vid University of Rochester och medgrundare av SDT. Han har bidragit mycket till teorins utveckling genom att undersöka hur de psykologiska behoven påverkar människors välbefinnande och prestation.
Utöver Deci och Ryan har många andra forskare bidragit till vidareutvecklingen av SDT, bland annat genom tillämpningar inom arbetslivet, utbildning, sport och hälsa. En intresseorganisation anordnar regelbundet konferenser med forskare från hela världen som delar resultat och information.
Tillämpningar av Självbestämmandeteorin
SDT har en bred tillämpning och har använts för att förstå motivation inom flera områden:
- Utbildning: Lärare kan skapa en mer motiverande miljö genom att ge elever valmöjligheter (självbestämmande, autonomi), utmaningar på rätt nivå (kompetens) och en inkluderande klassrumsmiljö (tillhörighet).
- Arbetsliv: Arbetsplatser som främjar självbestämmande, kompetens och social tillhörighet skapar mer engagerade och produktiva anställda.
- Sport och träning: Idrottare presterar bättre och känner sig mer motiverade om de känner autonomi, kompetens och tillhörighet i sina träningsmiljöer.
- Hälsa och välbefinnande: Personer som upplever autonomi i sina livsval har större chans att utveckla hälsosamma vanor och bibehålla dem långsiktigt.